Art game και Δημόσιος Χώρος

Κωδικός μαθήματος
ΕΑΡΕΕ17-ΠΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ / ΣΤ / Η
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ - ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ  [ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΛΑΠΕΡΔΑΣ]

Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Τα art games είναι παιχνίδια που δίνουν έμφαση στην καλλιτεχνική έκφραση, τη συναισθηματική εμπειρία και τον κοινωνικό προβληματισμό, αντί για τον ανταγωνισμό ή τη νίκη. Χαρακτηρίζονται από πειραματική δομή και μοναδική αισθητική. Όταν συνδυάζονται με τον δημόσιο χώρο, μπορούν να αξιοποιήσουν νέες τεχνολογίες ώστε να εμπλέκουν τους συμμετέχοντες με το αστικό ή οποιοδήποτε άλλο τοπίο. Η δημιουργία ενός τέτοιου παιχνιδιού απαιτεί συνδυασμό τεχνολογίας, σχεδιασμού παιχνιδιού και καλλιτεχνικής προσέγγισης. Το μάθημα προσφέρει στους φοιτητές  διεπιστημονική γνώση, συνδυάζοντας την τέχνη, την τεχνολογία, τον αστικό σχεδιασμό και το game design. Παράλληλα, δίνει τη δυνατότητα για δημιουργική έκφραση, μαθαίνοντας πώς να χρησιμοποιούν τα παιχνίδια ως μέσο αφήγησης και καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ενισχύει την κοινωνική ευαισθητοποίησή τους, βοηθώντας τους να κατανοήσουν πώς τα παιχνίδια μπορούν να σχολιάζουν και να αλληλοεπιδρούν με τον κοινωνικό χώρο. Κύριος σκοπός είναι οι φοιτητές να αποκτήσουν δεξιότητες σχεδιασμού και ανάπτυξης, νοιώθοντας επιπλέον, εξοικειωμένοι με τη δημιουργία έργων στον δημόσιο χώρο και σχεδιάζοντας παρεμβάσεις που ενσωματώνονται στο αστικό τοπίο. Σκοπός του μαθήματος είναι να εξεταστεί ο ρόλος και τα βασικά χαρακτηριστικά του Art Game ως μια σύγχρονή μορφή διαδραστικής τέχνης (new media art) καθώς και να συνδεθεί ο δημόσιος χώρος (με πολλαπλά παραδείγματα από την πόλη του Ναυπλίου) μέσα από την γεωοπτικοποίηση και τα εικονικά περιβάλλοντα που μπορούν να δημιουργηθούν. Σαν τελικό αποτέλεσμα το μάθημα στοχεύει να παρέχει την ευκαιρία για την δημιουργία ενός καλλιτεχνικού - τεχνολογικού art game στον δημόσιο χώρο της πόλης του Ναυπλίου ως προς το εργαστηριακό-καλλιτεχνικό μέρος του μαθήματος. Γενικότερα, το μάθημα πραγματεύεται τα θεωρητικά και πρακτικά ζητήματα που σχετίζονται με τα βιντεοπαιχνίδια. Σε ό,τι αφορά στα θεωρητικά ζητήματα, εστιάζει στο παιχνίδι ως πράξη, την εμπειρία που αποκομίζει ο παίκτης και τις προεκτάσεις αυτής (ανάπτυξη δεξιοτήτων, εθισμός, επιπτώσεις κ.α.), τις κατηγοριοποιήσεις των παιχνιδιών και των ιστοριών τους, τις μεθοδολογίες σχεδίασης και ανάπτυξης, τη συνδρομή/εφαρμογή άλλων επιστημονικών πεδίων (φυσική, τεχνητή νοημοσύνη, ψυχολογία κ.α.) και στην εφαρμογή των παιχνιδιών στη ψυχαγωγία, στις τέχνες και στον πολιτισμό, στην εκπαίδευση και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων. Στα πρακτικά ζητήματα, δίνεται έμφαση στη σχεδίαση και ανάπτυξη των βιντεοπαιχνιδιών, στις τεχνολογίες και τις πλατφόρμες (Η/Υ, φορητές συσκευές, VR/AR), στα περιβάλλοντα ανάπτυξης, τη σχεδίαση του κόσμου του παιχνιδιού, των διεπαφών και των επιπέδων, στα ζητήματα υλοποίησης και τον προγραμματισμό των μηχανισμών του παιχνιδιού, την αξιολόγηση της εμπειρίας του παίκτη, τη διανομή και την υποστήριξη τους. Κατά τα παραπάνω τα βιντεοπαιχνίδια αντιμετωπίζονται ως προϊόντα λογισμικού και ως καλλιτεχνικά έργα, ενώ επίσης ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην επίδραση νέων μέσων και τεχνολογιών όπως η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα.
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Εισαγωγή: Η θεωρία γύρω από τα παιχνίδια. Από τα κλασσικά παιχνίδια στην ψηφιακή πραγματικότητα. Video Games στην New Media Art. Tα βασικά χαρακτηριστικά του δημόσιου και εικονικού χώρο. Τα στοιχεία της γλώσσας των νέων μέσων (Manovich).\
  2. Η ανατομία των βιντεοπαιχνιδιών, βασικά συστατικά και χαρακτηριστικά. Σχεδιάζοντας «καλά» παιχνίδια.
  3. Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός. Η Δημιουργία Παιχνιδιών Ως Μέθοδος Εκµάθησης Αντικειµενοστραφούς Προγραµµατισµού.\ Βασικές αρχές και καλές πρακτικές σχεδιασμού βιντεοπαιχνιδιών.
  4. Η διάδραση στα παιχνίδια
  5. Εισαγωγή στην Κοσμογονία του Art Game. Art Games και Δημόσιος Χώρος. Ορισμοί, ανάλυση
    και πειραματικές προσεγγίσεις.
  6. Εισαγωγή σε περιβάλλον Game Maker. Διαφορές σε σχέση με περιβάλλοντα Unity και Unreal Engine. Καμπύλη μάθησης ανάμεσα στα στις game engines.
  7. Δημιουργία Γραφικών για τα παιχνίδια μας. Από τα Sprites στα Objects. Εκμάθηση εισαγωγής γεγονότων και ενεργειών στον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό. O δρόμος από τα γραφικά στα αντικείμενα (object-oriented programming - OOP).\
  8. Δημιουργία περιβάλλοντος και διαμόρφωση backgrounds. Σύνθεση Tilemaps Η δημιουργία levels στα παιχνίδια (room editors).
  9. Ειδικές λειτουργίες. Ήχοι, Μουσική, Text Messages. Ενσωμάτωση στα παιχνίδια. Τελικό στάδιο εξαγωγής του game σε executable μορφή με επιπλέον εκμάθηση δημιουργίας custom Load Bars και Icons του παιχνιδιού προς την μοναδική αναγνώρισή τους.
  10. Ζητήματα χώρου. Ο δημόσιος χώρος και η τρισδιάστατη απεικόνιση του. Εφαρμογές στα βιντεοπαιχνίδια. Εφαρμογές γεωεντοπισμού θέσης στον χώρο και στην τέχνη. Βιντεοπαιχνίδια σε περιβάλλοντα εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας.
  11. Η Σχέση των Art Games με την Κοινωνία. Αλληλεπίδραση και Συμμετοχή του Κοινού: Κοινωνική Κριτική μέσω των Art Games.
  12. Δημιουργία ενός σύγχρονου Art Game βασισμένο στις παραπάνω αρχές των διαλέξεων.
  13. Παρουσιάσεις Εργασιών και ανασκόπηση θεμάτων/ενοτήτων.

 

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Εισαγωγή: Η θεωρία γύρω από τα παιχνίδια. Από τα κλασσικά παιχνίδια στην ψηφιακή πραγματικότητα. Video Games στην New Media Art. Tα βασικά χαρακτηριστικά του δημόσιου και εικονικού χώρο. Τα στοιχεία της γλώσσας των νέων μέσων (Manovich).\
  2. Η ανατομία των βιντεοπαιχνιδιών, βασικά συστατικά και χαρακτηριστικά. Σχεδιάζοντας «καλά» παιχνίδια.
  3. Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός. Η Δημιουργία Παιχνιδιών Ως Μέθοδος Εκµάθησης Αντικειµενοστραφούς Προγραµµατισµού.\ Βασικές αρχές και καλές πρακτικές σχεδιασμού βιντεοπαιχνιδιών.
  4. Η διάδραση στα παιχνίδια
  5. Εισαγωγή στην Κοσμογονία του Art Game. Art Games και Δημόσιος Χώρος. Ορισμοί, ανάλυση
    και πειραματικές προσεγγίσεις.
  6. Εισαγωγή σε περιβάλλον Game Maker. Διαφορές σε σχέση με περιβάλλοντα Unity και Unreal Engine. Καμπύλη μάθησης ανάμεσα στα στις game engines.
  7. Δημιουργία Γραφικών για τα παιχνίδια μας. Από τα Sprites στα Objects. Εκμάθηση εισαγωγής γεγονότων και ενεργειών στον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό. O δρόμος από τα γραφικά στα αντικείμενα (object-oriented programming - OOP).\
  8. Δημιουργία περιβάλλοντος και διαμόρφωση backgrounds. Σύνθεση Tilemaps Η δημιουργία levels στα παιχνίδια (room editors).
  9. Ειδικές λειτουργίες. Ήχοι, Μουσική, Text Messages. Ενσωμάτωση στα παιχνίδια. Τελικό στάδιο εξαγωγής του game σε executable μορφή με επιπλέον εκμάθηση δημιουργίας custom Load Bars και Icons του παιχνιδιού προς την μοναδική αναγνώρισή τους.
  10. Ζητήματα χώρου. Ο δημόσιος χώρος και η τρισδιάστατη απεικόνιση του. Εφαρμογές στα βιντεοπαιχνίδια. Εφαρμογές γεωεντοπισμού θέσης στον χώρο και στην τέχνη. Βιντεοπαιχνίδια σε περιβάλλοντα εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας.
  11. Η Σχέση των Art Games με την Κοινωνία. Αλληλεπίδραση και Συμμετοχή του Κοινού: Κοινωνική Κριτική μέσω των Art Games.
  12. Δημιουργία ενός σύγχρονου Art Game βασισμένο στις παραπάνω αρχές των διαλέξεων.
  13. Παρουσιάσεις Εργασιών και ανασκόπηση θεμάτων/ενοτήτων.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Χ% Γραπτή εξέταση θεωρίας
  • Χ% Ατομική - Ομαδική εργασία και παρουσίαση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Εποπτικά Μέσα (χρήση ppt, videos, υλικά επίδειξης κτλ.) Χρήση διαφανειών PowerPoint.
  • Eclass μαθήματος.
  • Χρήση βίντεο προβολέα.
  • Λογισμικό εκμάθησης ανοικτού κώδικα.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΤΒΑ

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Jesse Schell, The Art of Game Design: A Book of Lenses, Morgan Kaufmann Publishers, 2010. ISDN 978 -0- 12-369496-6
  • Steffen P. Walz & Sebastian Deterding "The Gameful World: Approaches, Issues, Applications. MIT Press, 2014.
  • Αγγελική Αυγητίδου (Συλλογικός τόμος). Δημόσια Τέχνη, Δημόσια σφαίρα, UNIVERSITY STUDIO PRESS, 2021.

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Ewa Lajer-Burcharth, "Art and the Public Sphere", Routledge, 2015.
  • Tracy Fullerton "Game Design Workshop: A Playcentric Approach to Creating InnovativeGames", CRC Press, 2008.
  • Jesse Schell "The Art of Game Design: A Book of Lenses" CRC Press, 2008.

Μαθήματα Εξαμήνου